Hvordan forgår behandlingen?

SO_Stock_v13.jpg

En grundig samtale

For en osteopat vil det være viktig å finne sammenhengen mellom pasientens plager, kropp og hverdag. Konsultasjonen starter derfor med en grundig samtale om pasientens sykehistorie. Dette for å bedre kunne kartlegge eventuelle viktige faktorer som er relevant for pasientens plager og symptomer. Her vil spørsmål om søvnmønster, stress, tidligere plager, eventuelle sykdommer, hva som trigger plagene, hvilke bevegelser som er vonde m.m. stilles. Det vil kunne gi en bedre pekepinn om mulige årsaker til pasientens plager og hva som opprettholder dem, samt gi grunnlag for videre undersøkelser.

Grundig undersøkelse

Samtalen blir grunnlaget for hvilke undersøkelser og tester som utføres. Her følger osteopaten nasjonale og internasjonale retningslinjer. Undersøkelsene er viktige for å utelukke at det foreligger noen alvorlige underliggende sykdommer (brudd etc.) samt for å se kvaliteten på ulike bevegelser, palpasjon (kjenne på muskler og ledd) og se om vi kan «trigge/reprodusere» plagene pasienten kommer med.

På bakgrunn av dette vil vi kunne få en bedre forståelse av hvilke muskler og ledd som mulig er involvert i pasientens plager, da plagene kan komme fra andre steder på kroppen enn der smertene presenteres.

SO_Stock_v12.jpg
SO_Stock_v11.jpg

Helhetlig behandling

Samtalen og undersøkelsen legger sammen grunnlaget for hva og hvor man skal behandle videre. En osteopat har ulike teknikker å velge mellom som; manipulasjoner (knekking), mobiliseringsteknikker, muskeltøyninger, massasje, triggerpunkt mm.

Det vil også være fokus på råd og veiledning relatert til plagene, sammen med øvelser som pasienten kan gjøre mellom behandlingene.

De oppfølgende timene blir brukt til osteopatisk behandling, eventuelle råd/veiledning videre samt justering/endring av behandling og øvelser ved behov.